LCBها یا جعبه کنترل برق چیست ودر چه مکان هایی مورد استفاده قرار میگیرد

LCB یا جعبه کنترل محلی (LOCAL CONTROL BOX) یک تابلو برق کوچک است که به مصرف کننده ها اجازه میدهد از یک یا چندین محل نسبت به کنترل قطع و وصل یا حتی اجازه ی دسترسی به موتورها اقدام نمایند.

                                      

 

امروزه استفاده از PLC ها باعث شده کلید های استپ/استارت معنای واقعی خود را از دست بدهند یعنی یک کلید استپ میتواند تبدیل به استارت شود و یا بالعکس.با نصب کلیدهای سلکتوری و استپ/ استارت میتوان از محل های مختلف نسبت به کنترل موتورها اقدام نمود ،اما بعضی وقت ها شرایط استفاده از یک موتور آنچنان حاد میشود که نیاز به قطع فوری است که با نصب یک دستگاه LCB در کنار موتور یا خط تولید میتوان نسبت به قطع اضطراری الکتروموتور اقدام نمود.

                                              


این LCB ها به عنوان یک قسمت مهم از سیستم کنترل اتوماسیون صنعتی به شمار میرود.دستگاه های LCB از مواد عایق و مقاوم در برابر دما ، حرارت ،رطوبت ،گرد و غبار و جریان برق ساخته میشود و جهت گرفتن انشعابات برقی مختلف از یک مدار با بالاترین درجه امنیت و حفاظت در اماکن مختلف صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
 عملکرد این LCB ها به این صورت است که جریان برق  با کمک سیم و کابل از طریق سوراخ پانچ های موجود روی جعبه وارد شده و به کمک فیوز ها ، سوییچ ها و کلید های مختلف انشعابات جداگانه برقی با خروجی های جداگانه تک فاز و سه فاز و غیره ایجاد میکند و قابلیت کنترل و مانیتورینگ دستگاه های اصلی را فراهم می‌کند. 

این جعبه کنترل محلی شامل یک سری سوئیچ، ،نمایشگر LED ،پورت‌های ارتباطی و سایر اجزای الکترونیکی است. با استفاده از این جعبه کنترل محلی، کاربران می‌توانند دستگاه خود را روشن و خاموش کنند، سرعت و جهت حرکت آن را تغییر دهند و همچنین اطلاعات مختلف را در مورد عملکرد دستگاه مانیتور کرده ومشاهده کنند.            


این جعبه کنترل ها معمولا در صنایع مختلفی مانند صنایع فولاد ، نفت وگاز ، شیمیایی ، خودروسازی و همچنین انواع ساختمان ها ، کارگاه ها و کلیه مکان هایی که نیاز به "انشعابات برقی جداگانه" با مشخصات فنی برقی مختلف دارند و نیاز به قطع و وصل های تفکیک شده دارند مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی میتوان از این جعبه ها بعنوان تابلو فرمان نیز بهره برد به این صورت که قطعاتی مثل استارت و کلید استپ و چراغ سیگنال و کلید سلکتوری نیز داخلشان قابل مونتاژ است. 
استفاده از جعبه کنترل محلی به کاربران این امکان را می‌دهد که دستگاه خود را به راحتی و با دقت بیشتری کنترل کنند و در صورت بروز خطا، به سرعت آن را تشخیص داده و برطرف کنند.

بطور جامع اینگونه بگوییم که جعبه های توزیع، باکس های توزیع برقی هستند که ضمن اینکه مصارف سیم و کابل و داکت و سوکت و پریز شما را به حداقل میرسانند، همزمان مفیدترین و ایمن ترین انشعابات جریان برق را از سیم و کابل و منبع تغذیه اصلی گرفته و بین تجهیزات مختلف برقی توزیع میکنند با این مزیت بزرگ که امکان مونتاژ هر نوع تجهیزات مورد نیاز را هم دارا میباشند.